Trygg i Sel-modellen

Skole - Forebygging

Systematisk arbeid

Lovgrunnlag - Opplæringslova § 9a-3:

«Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.»

Tiltak for et trygt klasse- og skolemiljø

  • God og planlagt skolestart hver høst.
  • God klasseledelse. Fokus på inkludering, trygghet, trivsel, positive relasjoner mellom lærer og elev og mellom elevene. Skape en positiv kultur for læring i klassen.
  • Ordensreglement.
  • Klasseregler. Alle klasser lager trivsels-/klasseregler med bakgrunn i ordensregler og klassemøte.
  • Timeplanfestet arbeid med utvikling av elevenes sosiale kompetanse gjennom bruk av «Link til livet».
  • Godt samarbeid mellom hjem og skole.
  • Læringsmiljø skal være fast tema i
    • personalmøter
    • teammøter
    • klassemøter
    • elevsamtaler
    • foreldremøter
    • utviklingssamtaler
    • møter i FAU og SU
  • Forsvarlig voksendekning der elevene oppholder seg inne og ute.
  • Observere og kartlegge elevenes trivsel og det sosiale samspillet mellom elevene i klassen/på trinn slik at skolen til enhver tid har oversikt over dette.

Rutiner ved overganger fra barnehage til skole

Overgang barnehage - skole

  • Innskriving på skolen i november/desember.
  • Foreldremøte i forbindelse med innskriving.
  • To førskoledager i mai/juni.
  • Fadderordning

Overgang 4.-5. trinn. For Otta skole.

  • Felles aktivitetsdag/bli-kjent-dag for 4., 5. og 6. klasse våren før overgang.
  • 4. trinn bruker avd. Sentrum til undervisning/aktiviteter våren før overgang.

Overgang 7. trinn - ungdomsskolene

    Overgangsmøter mellom kontaktlærere på barneskolen og kontaktlærere på ungdomsskolen. Felles aktivitetsdag/bli-kjent-dag for 4., 5. og 6. klasse våren før overgang.
  • Ungdom med MOT besøker 7. trinn.

Fellesaktiviteter

Aktiviteter og undervisningsopplegg i aldersblandede grupper/grupper på tvers av klasser med det formål å gjøre elevene trygge på hverandre, f.eks. sangsamlinger, aktivitetsdager, ulike prosjekt (kunst, kultur, les i Sel, matematikkuke), skolelunsj. Skolen har årshjul med rutiner for forebyggende arbeid og internkontroll for arbeidet med skolemiljøet.

Klasseråd og elevrådsarbeid

  • Skolen har satt av tid til elevrådslærer for elevrådsarbeid på trinn 5.- 10.kl.
  • Alle skolene har opprettet et elevråd. Elevrådet sin oppgave er å arbeide for å skape et sosialt felleskap, utvikle arbeids- og læringsmiljø og sikre at elevene sine rettigheter blir ivaretatt. Les mer om elevråd på barneombudet.no
  • Alle skolene har opprettet et skolemiljøutvalg. Skolemiljøutvalget skal arbeide for å øke deltakelsen fra elevene, foreldrene, skolen og de ansatte i arbeidet med skolemiljøet. Les mer om skolemiljøutvalget i rettleder til medlemmene på udir.no.
  • Skolen har satt av tid til arbeid med livsmestring

    • Livet p timeplan i alle klasser. Innhold: skole – og klassemiljøarbeid, relasjonskompetanse, fellesskap, toleranse, likeverd, skole, kulturforståelse.

    FOREBYGGENDE PROGRAM

    Sel kommune på FacebookSel kommune | Hjemmesiden til Sel kommunewww.sel.kommune.no
    (Basert på Fjell kommune sin Trygg i Fjell-modellen v1.2)