Skole - Forebygging
Systematisk arbeid
Lovgrunnlag - Opplæringslova § 9a-3:
«Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.»
Tiltak for et trygt klasse- og skolemiljø
- God og planlagt skolestart hver høst.
- God klasseledelse. Fokus på inkludering, trygghet, trivsel, positive relasjoner mellom lærer og elev og mellom elevene. Skape en positiv kultur for læring i klassen.
- Ordensreglement.
- Klasseregler. Alle klasser lager trivsels-/klasseregler med bakgrunn i ordensregler og klassemøte.
- Timeplanfestet arbeid med utvikling av elevenes sosiale kompetanse gjennom bruk av «Link til livet».
- Godt samarbeid mellom hjem og skole.
- Læringsmiljø skal være fast tema i
- personalmøter
- teammøter
- klassemøter
- elevsamtaler
- foreldremøter
- utviklingssamtaler
- møter i FAU og SU
- Forsvarlig voksendekning der elevene oppholder seg inne og ute.
- Observere og kartlegge elevenes trivsel og det sosiale samspillet mellom elevene i klassen/på trinn slik at skolen til enhver tid har oversikt over dette.
Rutiner ved overganger fra barnehage til skole
Overgang barnehage - skole
- Innskriving på skolen i november/desember.
- Foreldremøte i forbindelse med innskriving.
- To førskoledager i mai/juni.
- Fadderordning
Overgang 4.-5. trinn. For Otta barneskole.
- Felles aktivitetsdag/bli-kjent-dag for 4., 5. og 6. klasse våren før overgang.
- 4. trinn bruker avd. Sentrum til undervisning/aktiviteter våren før overgang.
Overgang 7. trinn - ungdomsskolen
Overgangsmøter mellom kontaktlærere på barneskolen og kontaktlærere på ungdomsskolen. Felles aktivitetsdag/bli-kjent-dag for 4., 5. og 6. klasse våren før overgang.
- Ungdom med MOT besøker 7. trinn.
Fellesaktiviteter
Aktiviteter og undervisningsopplegg i aldersblandede grupper/grupper på tvers av klasser med det formål å gjøre elevene trygge på hverandre, f.eks. sangsamlinger, aktivitetsdager, ulike prosjekt (kunst, kultur, les i Sel, matematikkuke), skolelunsj.
Skolen har årshjul med rutiner for forebyggende arbeid og internkontroll
for arbeidet med skolemiljøet.
Klasseråd og elevrådsarbeid
Skolen har satt av tid til elevrådslærer for elevrådsarbeid på trinn 5.- 10.kl.
Skolen har satt av tid til arbeid med livsmestring
- Skolene kaller det Livets time
- Innhold: skole – og klassemiljøarbeid, relasjonskompetanse, fellesskap, toleranse, likeverd, skole, kulturforståelse.
PROGRAM